Geloof en spiritualiteit

God en de coronacrisis

Wat leert de coronacrisis ons? Deel 6: God

Waarom wordt de mensheid getroffen door deze crisis die vooral de armen en de zwakkeren treft. Is er een God die daar iets mee te maken heeft? We vroegen Wim Vermeulen, predikant van de Jacobikerk in Utrecht, wat hij ervan denkt.


Heeft de mens een ziel?

Theoloog Guus Labooy boog zich over deze lezersvraag. En vroeg zich op zijn beurt af: is dit een vraag over leven na de dood? Of een vraag rond je identiteit? Wie ben ik? Wat is mijn diepste kern? Of is het een filosofische vraag naar de ‘substantie’ van de ziel?


Geloven voor domme mensen?

Is geloven voor domme mensen?

Is geloven voor domme mensen? Opmerkingen van die strekking worden anno 2019 volop het internet op geslingerd, ook op onze Facebook-pagina. Atheïsme wordt gepredikt als het de enige logische levensovertuiging. Maar is geloven werkelijk alleen een bezigheid voor minder intelligente mensen? Predikant Adrian Verbree vindt van niet. Hij schreef er een column over.


Woestijn

‘De weg naar geluk gaat door de woestijn’

De weg naar geluk kun je vergelijken met het Bijbelverhaal over de reis van Egypte naar het Beloofde land, denkt Zuidas-dominee Ruben van Zwieten. Anders gezegd: de weg naar geluk is een reis door de woestijn. Dat zei hij onlangs tijdens een debat in de Utrechtse Jacobikerk.


Discussie atheïst gelovige

Het onmogelijke gesprek tussen atheïst en gelovige

Leidt atheïsme tot een betere wereld dan godsgeloof? Kun je atheïsme en geloof überhaupt op deze manier met elkaar vergelijken? Nee, vindt politicoloog Tim Kuijsten.


Gek als je gelooft

Gelovigen zijn niet gek, maar atheïsme is redelijker

Hoe redelijk is atheïsme? Met die vraag sloot filosoof en theoloog Rik Peels onlangs een artikel af. Zijn vraag triggerde historicus en vrijdenker Leon Korteweg. Hij besloot om een antwoord te schrijven en de redelijkheid van atheïsme te verdedigen.


De Godspot bestaat. Niet in je brein, maar in je hart

Dinsdag 30 oktober vond het Nationaal Religiedebat 2018 plaats over de ‘Godspot’. Met ruim 150 gasten was het 'volle bak' in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Lees en luister naar wat de breinwetenschappers Michiel van Elk en André Aleman en filosoof Désanne van Brederode over god en je hersenen te zeggen hebben.


Gek of niet – is geloof irrationeel?

Als mensen religieuze ervaringen hebben, zijn ze dan gek? Wat gebeurt er in je hersens. En wat zegt dat over God en geloof? Jeroen Hopster betoogt dat je niet per se gek bent als je gelooft. Maar breinonderzoek stelt gelovigen wel voor nieuwe vragen over de redelijkheid van hun geloof.


Kerk

Geloof in Nederland: wat zeggen de cijfers?

Geloof in (een) God is op z’n retour in Nederland, blijkt uit onderzoeken. Maar hoe zit het precies met ons geloof en onze kerkgang? En hoe zit het met het geloof van jongeren? We zetten wat onderzoeksresultaten en -conclusies voor je op een rij.


Moslima's

Nederlandse moslims zijn religieuzer geworden

Nederlandse moslims zijn in de afgelopen jaren religieuzer geworden. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) onder Nederlanders van Turkse en Marokkaanse komaf. Ze bidden vaker, bezoeken trouwer de moskee en een groeiend aantal vrouwen kiest voor het dragen van een hoofddoek. Bij de Marokkaanse moslims geeft 96% aan dat het geloof een zeer belangrijk deel is van hun identiteit. Bij de Turkse moslims is dat 89%.


Kerk

Nederland minst religieuze land van West-Europa

Nederland is het minst religieuze land in West-Europa. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center. Nagenoeg de helft van de Nederlanders (48%) noemt zich atheïst, agnost of niet-religieus. Dat is meer dan Noorwegen (43%) en Zweden (42%). Ook is ons kerkbezoek laag: slechts 12% van de Nederlanders bezoekt minstens een á twee keer per maand een kerk.


Brengt geloof meer vrede of meer oorlog?

VIDEO – Hoeveel ruimte is er voor religie in een seculiere samenleving? Die vraag stond afgelopen zondag 8 april centraal tijdens het debat ‘(A)theïsme – Brengt religie meer vrede, of meer oorlog?’ in De Balie in Amsterdam. Sprekers waren: Tamarah Benima (joods), Hans-Martien ten Napel (protestants), Nahed Selim (rooms-katholiek), Alaeddine Touhami (moslim) en Paul Cliteur en  Floris van den Berg (beide atheïst).