Zingeving in het onderwijs

Wat maakt het leven de moeite waard?
Deze belangrijke vraag stellen we elkaar weinig. Zeker de jonge generaties hebben geen duidelijke plekken en personen waar ze met zingevingsvragen terecht kunnen. Terwijl uit onderzoek blijkt dat zingeving een belangrijke – en volgens sommige onderzoeken zelfs de belangrijkste – voorspeller van mentaal welzijn is.

Hier is echter weinig aandacht voor bij de aanpak van de huidige mentale gezondheidscrisis onder studenten. Hoog tijd dus voor zingeving in het onderwijs.

Life Worth Living
Ons ‘Life Worth Living’- onderwijsprogramma brengt studenten met elkaar en experts in gesprek over zingeving. Het onderwijsprogramma is speciaal ontwikkeld voor Nederland, naar het voorbeeld van
Yale University.

Het Life Worth Living – programma wordt op maat aangeboden aan WO en HBO onderwijsinstellingen. Er zijn verschillende mogelijkheden: van het aanbieden van enkele colleges door onze ervaren deskundigen tot een compleet door studenten te volgen curriculum.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken: info@degrotevragen.nl. Wil je docenten of studenten op het programma attenderen? Download onze flyer. 

Het onderwijsprogramma is bewezen effectief. Lees meer onderbouwing in ons Whitepaper.

Meer informatie

Ons team

Het team bestaat uit studentenwerker en projectleider Laurens van Lavieren, filosoof Boris Pinksterboer, studentenwerker Arjan Zijderveld en humanistisch geestelijk verzorger Roos Biesheuvel. Je kunt ons bereiken via info@degrotevragen.nl

Laurens van Lavieren

projectleider en coach (theoloog)

Boris Pinksterboer

coach/trainer (filosoof)

Arjan Zijderveld

docent/trainer (studentenwerker)

Roos Biesheuvel

projectleider en coach (Humanistisch geestelijk verzorger)

Nieuws

Meer informatie

De Grote Vragen is een plek waar twintigers en dertigers samen optrekken in de zoektocht naar ‘de grote vragen van het leven’. We organiseren onder andere verdiepingstrajecten waarin de deelnemers verschillende religies en hedendaagse filosofieën onderzoeken en op diepe vragen reflecteren. Ze luisteren podcasts, voeren gesprekken, lezen literatuur en verdiepen zich zo o.a. in de belangrijkste levensbeschouwelijke opties: wetenschappelijk naturalisme, humanisme, christendom, jodendom, islam, boeddhisme, new age en expressief individualisme. In de zoektocht worden ze goed begeleid door ervaren coaches. Met als doel: jongvolwassenen voelen zich verbonden met anderen, versterken hun veerkracht en komen tot bloei.

Op 12 september 2022 startte het eerste Life Worth Living-programma op hogeschool Van Hall Larenstein in Velp met het college ‘What is really important?’ Het traject werd op dinsdag 13 december afgesloten.

Hier vind je een verslag van deze middag, reacties van studenten en krijg je een goede indruk hoe een college ingevuld kan worden.

‘Life Worth Living’ is een onderwijsprogramma dat wordt aangeboden op Yale University. Wij van De Grote Vragen hebben dit programma vertaald naar de Nederlandse context. We bieden daarmee een zingevingsprogramma aan voor hoger- en universitair onderwijs in Nederland.

Studenten op diepgravende en persoonlijke manier aan de slag met zingeving via gesprek met de grote levensbeschouwelijke tradities. Studenten worden zo uitgedaagd tot een intellectuele , gezamenlijke én persoonlijke zoektocht, naar wat (voor hen) het leven zin geeft.

Over de samenhang tussen welzijn en zingeving en de effectiviteit van het Life Worth Living programma, schreven we dit whitepaper.

“Op zoek gaan naar zingeving is niet eng. Je komt er juist achter dat iedereen wel bezig is met vragen die er toe doen”

Robin (20)

deelnemer verdiepingstraject ‘Hier wil ik voor leven’

Wij werken samen met: