Generic selectors
Exact matches only
Zoek een titel
Zoek in de Gestelde Vragen
Zoek een Artikel
Zoek naar Thema's
Filter by Categories
Mensbeeld
Nieuwsberichten
Relatie
Religie
Samenleving
Technologie
Uitgelicht
Wetenschap
Zingeving

Zelfrijdende auto rijdt vrouw dood

20 03 2018

Bij een ongeluk met een zelfrijdende auto op de openbare weg, is zondagavond een 49-jarige vrouw omgekomen. Het dodelijke ongeval vond plaats in Tempe, Arizona, in de Verenigde Staten. Het is niet voor het eerst dat een zelfrijdende auto een ongeluk veroorzaakt. Wel is het uitzonderlijk dat bij zo’n ongeluk iemand om het leven komt. De vrouw werd aangereden door een auto die deel uitmaakt van een testprogramma van Uber. Het bedrijf haalde na het ongeluk, tot nader order, alle testauto’s van de openbare weg.

TheVerge.com meldt dat het ongeluk gebeurde terwijl de auto zelfstandig reed. Het voertuig zou ongeveer 40 mph (ruim 64 km per uur) hebben gereden. Er was een persoon in de auto aanwezig om te kunnen ingrijpen in noodgevallen. Waarom hij niet, of niet op tijd, ingreep is niet bekend. De politie heeft laten weten dat het slachtoffer de weg overstak net naast een zebrapad. De aangereden vrouw werd naar het ziekenhuis vervoerd, waar zij later overleed aan haar verwondingen.

Op de openbare weg

Het ongeluk zet de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen onder druk. Volgens voorstanders van deze technologie kunnen zelfrijdende auto’s zorgen voor veel minder (dodelijke) slachtoffers in het verkeer. Beweringen die niet geloofwaardiger worden door ernstige ongelukken met zelfrijdende auto’s. Letselschadeadvocaten op hun beurt waarschuwen voor het te makkelijk ‘loslaten’ van zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Bewijst een ongeluk als dat van afgelopen zondag hun gelijk?

Zijn zelfrijdende auto’s veiliger dan menselijke chauffeurs? Reageer hieronder.

In het filmpje hierboven zie je hoe inzittenden reageren op een zelfrijdende auto van Waymo, een project van Google. Leuk en spannend, of niet… de grote vraag blijft of we (al) zelfrijdende auto’s op de openbare weg moeten toestaan.

“Dit is een tragische gebeurtenis. En een keerpunt in de discussie over het testen van zelfrijdende voertuigen in een stedelijke omgeving.” Dat zegt professor Hussein Dia van de Swinburne University of Technology. “De vraag zal gesteld worden of zelfrijdende auto’s op openbare wegen getest moeten worden.” Professor Toby Walsh – verbonden aan Data61, dat onderzoek doet naar zelfrijdende auto’s – is het met hem eens. “In 2017 waarschuwde ik dat het niet lang zou duren voordat een zelfrijdende auto een onschuldige voetganger of fietser zou doden”, zegt hij. Toch benadrukt hij dat we niet moeten vergeten dat zelfrijdende auto’s uiteindelijk veiliger zijn dan menselijke chauffeurs. Dagelijks sterven in de VS ongeveer 10 mensen in het verkeer.

Uber test zelfrijdende auto’s als deze intussen op de openbare weg.

Leren van fouten

Walsh pleit voor een centraal overheidsorgaan, vergelijkbaar met luchtvaartautoriteiten, dat onderzoek doet naar ongelukken met zelfrijdende auto’s. Door de uitkomsten en adviezen te delen met alle partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, kan iedereen leren van fouten die gemaakt worden. Volvo en Toyota, die participeren in het testprogramma van Uber, hebben vooralsnog niet gereageerd.

(Bron en meer lezen: Scientias, TheVerge.com)

LEES MEER

mm
De redactie van De Grote Vragen bestaat uit mensen met hart voor jongeren en hun grote (levens)vragen. De Grote Vragen is een initiatief van ForumC, centrum voor vraagstukken op het snijvlak van wetenschap, samenleving en geloof.
Meer van Redactie
Aantal reacties: Oeps, nog geen reacties. Wees de eerste die reageert!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *